Siden er under opdatering

For meget og ensidig idræt, kan medføre sportsskader på de dele af vores krop, der overbelastes

Dette vil svække kroppens led og muskler, hvorved vi risikerer at pådrage os en overbelastningsskade

Overbelastningsskader opstår når led og muskler bliver påvirket af ensidige og gentagne bevægelser.

Sportsskader

Overbelastningsskader opstår langsomt og mærkes i første omgang som en ømhed.

Det er svært at skelne denne smertetype fra den almindelige muskelømhed.

Ømheden sidder typisk i overgangene mellem muskler og sener og hvor disse hæfter på knoglerne.

Overbelastningsskader opstår ofte i skuldre, albuer, knæled, lysker, underben og fødder.

Det er som regel ekstremsportsgrene og discipliner med mange træningspas, der får problemer med overbelastningsskader.

mange idrætsskader opstår i foden, skulderen og ryggen, tennisalbue, knæskader samt forstuvede ankler. 

Hvordan undgås sportsskader!

En af de ting der skal tages hensyn til, når du planlægger din træning er hvordan du opbygger / træner din krop til det præstationsniveau du ønsker.

Sener og ledbåd først vænnes til gentaget belastning/træning efter ca. 6-9 måneder.
Knogler først vænnes til belastning/træning efter ca. 4-5 måneder.
Muskler først vænnes til belastning/træning efter ca. 2-3 måneder.

Dette betyder at muskelvævet hurtigt bliver stærkt og dermed risikere man at overbelaste led, sener og ledbånd.

sportsskader

Akupunktur kan med fordel anvendes til sportsfolk til at mindske hævelse, krampe- og betændelsestilstande. Du kan læse en artikel omkring det her.

Derudover kan den bruges til at mindske smerte, øge bevægelsesfriheden og bidrage til at fremme helingen af sportsskader.